ملا محمد مهدي النراقي ( مترجم : مجتبوي )
406
جامع السعادات ( علم اخلاق اسلامى ) ( فارسي )
به دست خودم نبود تا آن را زيبا بسازم « . و اگر فرض كنيم كه از همهء عيوب پاك و برى هستى ، بايد خدا را سپاس گويى ، و خود را به بزرگترين عيبها آلوده نسازى زيرا خوردن گوشت مردگان بدترين و زشتترين عيبهاست ، علاوه بر اينكه اگر خود را از همهء عيوب خالى بدانى نادانترين مردم خواهى بود ، و هيچ عيبى بزرگتر از اين گونه جهل و نادانى نيست . و سزاوار است كه غيبت كننده بداند كه غيبت حسنات او را از ميان مىبرد و به سيّئات او مىافزايد ، زيرا در اخبار بسيار ثابت شده است كه غيبت حسنات غيبت كننده را در قيامت به دفتر اعمال شخصى كه غيبت او شده منتقل خواهد كرد ، و اگر حسنه اى نداشته باشد از گناهان شخص غيبت شده به دفتر اعمال او نقل مىشود . رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلَّم فرمود : « در قيامت يكى از شما را مىآورند و در پيشگاه خداى تعالى نگاه مىدارند و نامهء اعمال او را به دست او مىدهند ، چون مىنگرد از حسنات خود چيزى نمىبيند ، و مىگويد : خدايا اين نامهء عمل من نيست ، كه من از طاعات خويش هيچ در آن نمىبينم ، خطاب مىرسد : پروردگار تو خطا و سهو نمىكند ، عمل تو به غيبت مردم رفت . سپس ديگرى را مىآورند و كتاب او را به دستش مىدهند ، در آن طاعات بسيار مشاهده مىكند و مىگويد : اين كتاب من نيست ، كه من اين طاعات را انجام ندادهام ، خطاب مىرسد : فلان شخص تو را غيبت كرد و اين طاعات اوست كه به تو داده شده است » . و در اين معنى اخبار ديگرى نيز رسيده است . و بىشك آدمى در حالى به جهنّم مىرود كه كفّهء سيّئاتش سنگينتر باشد ، و ممكن است با انتقال يك گناه از نامهء عمل شخصى كه غيبت او را كرده به نامهء عمل وى كفّهء سيّئاتش بچربد و به سبب همان داخل دوزخ شود . و دست كم ثواب اعمال صالح وى نقصان مىيابد ، و اين بعد از تحمّل مخاصمه و سؤال و جواب و سختگيرى در حساب است . نقل شده است كه : « به مردى گفتند : فلان شخص از تو غيبت كرده ، وى طبقى از خرماى تازه برايش فرستاد ، و گفت : به من خبر رسيده كه قسمتى از حسنات خود را به من اهداء كرده اى ، خواستم پاداشى به شما داده باشم ، مرا معذور دار كه نتوانستم به نحو كامل جبران نمايم » .